מי שמסנגר על עם ישראל ומוצא בו זכויות ע"י זה מונע קטטה ומריבה, ונותן שלום בארץ, וגורם שמן השמים ידונו אותו(!) לכף זכות, שיהיו לו מליצים ופרקליטים בשמים וידונו אותו לכף זכות, ומסלק המקטרגים ואין בהם כוח לקטרג ומרבה כבוד שמים… והקדוש ברוך הוא חפץ בו מאוד ומראה לו חיבה יתרה" (הר' הירש)
במדרש דברים רבה (פרשה ג' אות טו): "אמר משה לפניו, רבונו של עולם, יודע אני שאתה אוהב את בניך, ואין אתה מבקש אלא מי שילמד עליהן סנגוריא"
וה'פלא יועץ' מבאר מהי הסיבה לכך שהקב"ה חפץ שידברו דברי זכות על בניו, והדברים מבהילים: "והטעם הוא כי כל אשר ידבר האיש – עושה רושם ומעורר פמליא של מעלה. אם מדבר קטגוריא מעורר המקטרגים, ואם מדבר סנגוריה – מעורר סנגורים".
והחפץ חיים כתב שמי שמרגיל עצמו תמיד לעורר רחמים ולהזכיר זכותן, ועבור זה יהיה אהוב וחביב לפני הקב"ה!
לימוד סנגוריא מספר "כתר מלכות"
לרבנו יוסף חיים בעל ה"בן איש חי" זיע"א:
⚜️🔰⚜️
לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיך הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ וּדְחִילוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם יוד ה"א בְּאותיות וָא"ו ה"א בְּיִחוּדָא שְׁלִים (יה¡ה) בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל. הריני מוכן ומזומן בעזרת האל יתברך לקיים מצות עשה " בְּצֶדֶק תִּשְׁפּ ט עֲמִיתֶך",
ומצות "וְאָהַבְתָּ לְרֵעך כָּמוֹך".
ויהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו, שתרחם על כל איש ואישה, קטן או גדול, יחיד או רבים מעמך ישראל אשר הם שרויים בצער, אנא ה' הצילם מצרתם,
ותברכם מברכותיך, והחזירם בתשובה שלימה, ותגאלינו גאולה שלימה למען שמך: לכן אמליץ זכות על ישראל בני בריתך.
"וִיהִי נעַם אֲד ֹנָי אֱלהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ."
אנא מלך רחום וחנון, הַנְּשָׁמָה לָך וְהַגּוּף פָּעֳלָך חוּסָה עַל עֲמָלָך. ובכן יהמו נא רחמיך עלינו. לב טהור ברא לנו אלוקינו ורוח נכון חדש בקרבנו. עזרנו אלקי ישענו על דבר כבוד שמך. והבט משמים עדה תמה. עניה סוערה הוֹמִיָה היא בְּאֵין הַשְׁקֵט. הסכת ושמע תחנוני שאלתה ובקשתה כהוגן, הלא מצער היא לגודל חסדך. רומה על שמים לרחם העמוסים, מרחם באחדותך. למה פניך תסתיר תשכח ענינו ולחצנו. לא לָנוּ ה' לא לָנוּ כִּי לְשִׁמְך תֵּן כָּבוֹד. לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלקיהֶם.
וראה כי עמך הגוי הגדול הזה זרע אהוביך אברהם יצחק וישראל עבדיך בניך בני בחונך, ובגלותם ודלותם ושפלותם ולוחצם ודוחקם, זה כמה מאות שנים קוראים
בשמך ה' ומאמינים בך ובתורתך.
וכמה אלפים מסרו עצמם להריגה ולשרפה על קדושת שמך יתברך.
וכמה עניים ואביונים יש בישראל שעוסקים בתורה כל יום תמיד.
וכמה יתומים ואלמנות יש בישראל שהם עוסקים בתורה בהבל שאין בו חטא. יהושע בן גמלא תיקן שיכניס אדם את בנו לתלמוד תורה כבן שש כבן שבע. ועתה יש כמה זריזין בישראל שמכניסין את בניהם לתלמוד תורה קודם זמן זה.
וכמה זקנים וזקנות יש בישראל שמשכימין ומעריבין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות וחומדין ומתאוין ומצפין לישועת ה' בכל יום.
וכמה פסחים וכמה סומין יש בישראל שהם באים לבית כנסת להתפלל ולשמוע דברי תורה.
וכמה אנשים יש בישראל שהם עושים מצוות ומעשים טובים בסתר.
וכמה יש בישראל שהם לומדים תורה בהצנע.
וכמה אנשים ונשים יש בישראל אשר עושים כדברי החכם המחמיר בהלכות דברי תורה ודברי סופרים, ואף על פי שיש הרבה חכמים מקילים.
וכמה עניים יש בישראל שעושים כדברי המחמיר בהלכות, ואף על פי שיש להם הפסד ממון בדבר. ובפרט בהלכות חג המצות כמה וכמה חומרות עושים ונותנים ומפזרים ממון על זה.
וכמה עניים יש בישראל שהם מכבדים השבתות וימים טובים, ואף על פי שהם בדוחק ובצער.
וכמה בעלי צדקות וגומלי חסדים יש בישראל.
וכמה אוהבי שלום ורודפים אחר המצוות יש בישראל. וכמה שפלים יש בישראל.
וכמה סובלי חולאים וסובלי יסורין וסובלי עניות יש בישראל והם מקווים ומצפים לישועתך ה'.
וכמה שמחים במצוות יש בישראל. ובפרט במצות המילה שמלין את בניהם לשמונת ימים ברצון טוב בלב שלם ובנפש חפצה, ומכניסים אותם בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום בשמחה ובחיבה.
אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ, מֶלֶך רַחְמָן רַחֵם עָלֵינוּ. טוֹב וּמֵטִיב הִדָּרֶ שׁ לָנוּ. שׁוּבָה עָלֵינוּ
בַּהֲמון רַחֲמֶיך. בִּגְלַל אָבות שֶׁעָשׂוּ רְצונֶך. בְּנֵה בֵיתְך כְּבַתְּחִלָּה. כּונֵן בֵּית מִקְדָּשְׁך עַל
מְכוֹנוֹ, הַרְאֵנוּ בְּבִנְיָנו. שַׂמְּחֵנוּ בְּתִקּוּנו. וְהָשֵׁב שְׁכִינָתְך לְתוֹכוֹ. וְהָשֵׁב כּהֲנִים לַעֲבודָתָם.
וּלְוִיִּים לְשִׁירָם וּלְזִמְרָם. וְהָשֵׁב יִשְׂרָאֵל לִנְוֵיהֶם. ומלאה הארץ דעה את ה' ליראה את
שמך הגדול הגיבור והנורא, אמן כן יהי רצון.
יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיך ה' צוּרִי וגואֲלִי
מצווה גדולה להפיץ לגאולת ישראל, החזרת החיילים בשלום, להחזרת השבויים ולרפואת החולים. אכי"ר