ברכות הנהנין שאנחנו מברכים לפני אכילה ושתיה, יש להן כללים ברורים. עשינו לכם קצת סדר עם טבלת ברכות מפורטת | לוח ברכות מסודר לפי סדר א״ב - ברכה ראשונה וברכה אחרונה
להורדת לוח הברכות בגרסת הדפסה – לחץ כאן >>>
ברכות הנהנין שאנחנו מברכים לפני אכילה ושתיה, יש להן כללים ברורים. עשינו לכם קצת סדר עם לוח הברכות המפורט.
מאת: יעקב לוסטיגמן
אתה מחזיק ביד חטיף, ולא יודע מה לברך עליו. האם ברכתו 'בורא מיני מזונות' או אולי 'שהכל נהיה בדברו'?
אז בואו נעשה קצת סדר בדברים, ובנוסף הכנו לכם את לוח הברכות המיוחד והמפורט שבו תוכלו למצוא תשובה בקלות ובמהירות.
ברכת 'המוציא'
בָּרוּךְ אַתָּה אדני, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ
נתחיל מסוגי הלחם השונים, שבלשון חכמינו זכרונם לברכה הם מכונים 'פת'. הקטגוריה הזאת כוללת לחם, לחמניה, פיתה, לאפה, בגט, חלה ועוד.
למעשה כל מאפה שהוכן מקמח ומים כדי לשמש כלחם, ברכתו "המוציא לחם מן הארץ".
אבל יש יוצאים מן הכלל. למשל, על מצה מברכים בפסח 'המוציא לחם מן הארץ'.
אבל אם נשארו לכם מצות ואתם אוכלים אחרי פסח, דעת חלק מפוסקי ההלכה הספרדים ובראשם הגאון רבי עובדיה יוסף, שמברכים על מצב 'בורא מיני מזונות', ורק בפסח מברכים עליה 'המוציא'.
האשכנזים לעומת זאת, מברכים על מצות 'המוציא' במשך כל ימות השנה.
כך גם לגבי לחם מתוק, מה שמצוי בעיקר בסוגים של חלות מתוקות, מנהג הספרדים ובני עדות המזרח לברך עליהם 'בורא מיני מזונות, ואילו מנהג האשכנזים לברך עליהם 'המוציא לחם' מן הארץ.
במקרה של לחם או לחמניה שמכינים מקמח ומיצי פירות או חלב וכדו', ללא עירוב של מים, גם האשכנזים מברכים עליהם ברכת 'בורא מיני מזונות'.
ברכת מזונות
בָּרוּךְ אַתָּה אדני, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מִינֵי מְזוֹנוֹת.
כל מיני המאפה שאינם 'פת', ויש בהם תערובת של קמח מחמשת מיני דגן (חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ושיפון), מברכים עליהם 'בורא מיני מזונות'.
יוצאים מן הכלל מאכלים שהקמח עורבב בהם רק כדבק כדי שלא ייפרדו, ולא כדי לתת להם טעם או ערך תזונתי.
כך למשל קציצת בשר או דגים שהכניסו בה קמח או פירורי לחם כדי שלא תתפרק במהלך הבישול, מברכים עליה ברכת 'שהכל נהיה בדברו'.
ברכת הגפן
בָּרוּךְ אַתָּה אדני, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
ברכה זו מברכים על יין או מיץ ענבים.
חלק מסוגי מיץ הענבים ברכתם הגפן רק לדעת האשכנזים, והספרדים מברכים עליהם 'שהכל נהיה בדברו'.
לכן מומלץ לבני עדות המזרח לבדוק בסמוך לחותמת הכשרות אם מופיע שם המשפט "ברכתו הגפן גם לדעת מרן הבית יוסף", או "לדעת מרן השולחן ערוך".
אם לא מופיע המשפט הזה ייתכן שעליהן לברך על מיץ הענבים ברכת שהכל נהיה בדברו, וכמובן שאינם יכולים לערוך עליו 'קידוש' בשבת ו'הבדלה' במוצאי שבת.
שימו לב: למרות שעל המשקה שמכינים מענבים אנחנו מברכים 'ברכת בורא פרי הגפן', על הענבים עצמם אנחנו מברכים ברכת 'בורא פרי העץ' כמו על כל הפירות האחרים.
ברכת בורא פרי העץ
בָּרוּךְ אַתָּה אדני, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ
על כל סוגי הפירות הגדלים על גבי עצים, מברכים 'בורא פרי העץ'. פירות הגדלים על גבי שיחים כמו עגבניה למשל, מברכים עליהם ברכת 'בורא פרי האדמה'.
ברכת בורא פרי האדמה
בָּרוּךְ אַתָּה אדני, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הָאֲדָמָה
על פירות הגדלים על גבי שיח, וכן כל סוגי הירקות, מברכים עליהם בורא פרי האדמה.
ברכת שהכל נהיה בדברו
בָּרוּךְ אַתָּה אדני, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל נִהְיָה בִּדְבָרוֹ
ברכה זו נאמרת על כל המאכלים מן החי, עוף, בקר, ביצים, חלב.
כמו כן מברכים שהכל גם על 'כמהין ופטריות', למרות שהן גדלות על גבי האדמה, מאחר והן לא יונקות את החיות שלהם מהאדמה אלא רק מהלחות שבאוויר.
בנוסף מברכים ברכת שהכל גם על פירות וירקות שעברו תהליך של ריסוק עד שלא מזהים את הפרי או הירק שממנו יצרו את המאכל הזה
לדוגמה: מחית תפוחי אדמה (פירה) שמברכים עליה שהכל נהיה בדברו (אם לא נשארו בפירה פיסות תפוח אדמה שלא התרסקו).
מקרה נוסף שבו יברכו שהכל על פרי או על ירק הוא במקרה שבו אוכלים אותו בדרך הלא רגילה.
לדוגמה: מי שמבשל אבטיח , פלפל או מלפפון ואוכל אותו, יברך שהכל, כי בדרך כלל אוכלים אותם כשהם חיים.
באותה מידה מי שיאכל חציל חי שאינו מטוגן או אפוי או מבושל, יברך עליו שהכל כי הדרך הנורמלית לאכול חציל היא על ידי בישול, קליה או אפיה וכדו'.
ואם עדיין לא קיבלתם תשובה ברורה איך אני יכול לדעת איזו ברכה מברכים על אוכל, אז הנה לכם טבלת ברכות מיוחדת שהכנו בשבילכם.
אתם גם יכולים להוריד ולהדפיס את טבלת הברכות, כך שתמיד תהיה לכם תשובה ברורה, ושוב לא תשאלו "איך אני יכול לדעת איזו ברכה מברכים על אוכל".
נסו ותהנו
להורדת לוח הברכות בגרסת הדפסה – לחץ כאן >>>
המאכל | ברכה ראשונה | ברכה אחרונה | |
א | אבוקדו | העץ | בורא נפשות |
אבטיח | האדמה | בורא נפשות | |
אגוזים | רוב הסוגים, ברכתם העץ. חוץ מאגוז אדמה (בוטן) שברכתו האדמה. | ||
אגס | העץ | בורא נפשות | |
אוכמניות | העץ | בורא נפשות | |
אורז | מזונות | בורא נפשות | |
אטריות | מזונות | על המחיה | |
אננס | האדמה | בורא נפשות | |
אפונה | האדמה | בורא נפשות | |
אפרסמון | העץ | בורא נפשות | |
אפרסק | העץ | בורא נפשות | |
אפרשזיף | העץ | בורא נפשות | |
אשכולית | העץ | בורא נפשות |
ב | יוגורט"" | שהכל | בורא נפשות |
בוטנים | האדמה | בורא נפשות | |
בורקס | מזונות | על המחיה | |
ביגאלאך | מזונות | על המחיה | |
בייגל | מזונות | על המחיה | |
ביסלי | מזונות | על המחיה | |
ביסקויט | מזונות | על המחיה | |
ביצה | שהכל | בורא נפשות | |
בירה | שהכל | בורא נפשות | |
במבה | שהכל | בורא נפשות | |
בננה | האדמה | בורא נפשות | |
בקלאווה | מזונות | על המחיה | |
בשר | שהכל | בורא נפשות |
ג | גבינה | שהכל | בורא נפשות |
גויאבה | העץ | בורא נפשות | |
גזר | האדמה | בורא נפשות | |
ג'חנון | מזונות | על המחיה | |
גלידה | שהכל | בורא נפשות | |
גליליות | מזונות | על המחיה | |
גליק / קליק | שהכל | בורא נפשות | |
גמבה | האדמה | בורא נפשות | |
גרעינים – פיצוחים | האדמה | בורא נפשות |
ד | דבש | שהכל | בורא נפשות |
דגים | שהכל | בורא נפשות | |
דובדבן | העץ | בורא נפשות | |
דלעת | האדמה | בורא נפשות |
ו | וופלים | מזונות | על המחיה |
ויטמינים | לא מברכים (אלא אם כן הם טעימים לחיכו) |
ז | זית | העץ | על העץ |
ח | חבוש | העץ | בורא נפשות |
חלב | שהכל | בורא נפשות | |
חלה רגילה | המוציא | ברכת המזון | |
חלה מתוקה | לבני ספרד – מזונות, ולבני אשכנז – המוציא | ||
חלווה (משומשום) | שהכל | בורא נפשות | |
חמאה | שהכל | בורא נפשות | |
חסה | האדמה | בורא נפשות | |
חציל | האדמה | בורא נפשות | |
חרוב | העץ | בורא נפשות |
ט | טופו | שהכל | בורא נפשות |
טחינה | שהכל | בורא נפשות |
י | יוגורט | שהכל | בורא נפשות |
יין | בורא פרי הגפן | על הגפן |
כ | כבד | שהכל | בורא נפשות |
כרוב | האדמה | בורא נפשות |
ל | לביבות מירקות | האדמה | בורא נפשות |
לבן | שהכל | בורא נפשות | |
לחם | המוציא | ברכת המזון | |
לימונדה | שהכל | בורא נפשות |
מ | מים | אם צמא – שהכל, ואח"כ בורא נפשות ואם אינו צמא (אלא לתרופה וכדו') – לא מברך. | |
מיץ (פירות או ירקות) | שהכל | בורא נפשות | |
מיץ ענבים | הגפן | על הגפן | |
מישמש | העץ | בורא נפשות | |
מלאווח | מזונות | על המחיה | |
מנגו | העץ | בורא נפשות | |
מנדרינה | העץ | בורא נפשות | |
מסטיק | שהכל | ||
מצה | בפסח – המוציא. בכל השנה; לבני ספרד – מזונות, ולבני אשכנז – המוציא ברכה אחרונה: ברכת המזון | ||
מרק ירקות | אם הירקות ניכרים – האדמה. אם הם לא ניכרים – שהכל. ברכה אחרונה: בורא נפשות | ||
מרק עוף | שהכל | בורא נפשות | |
מרשמלו | שהכל | בורא נפשות |
נ | נקניק | שהכל | בורא נפשות |
ס | סברס | העץ | בורא נפשות |
סוכר | שהכל | ||
סופגניות | מזונות | על המחיה | |
סלק (מבושל) | האדמה | בורא נפשות | |
סלרי | האדמה | בורא נפשות | |
סמבוסק | מטוגן בשמן; מזונות וברכה אחרונה: על המחיה. אפוי בתנור; המוציא וברכה אחרונה: ברכת המזון. |
ע | עגבניה | האדמה (רסק – שהכל) | בורא נפשות |
עוף | שהכל | בורא נפשות | |
ענבים | העץ | על העץ | |
ערמון | העץ | בורא נפשות | |
פ | פלאפל (כדורים) | שהכל | בורא נפשות |
פאפיה | האדמה | בורא נפשות | |
פודינג | שהכל | בורא נפשות | |
פומלה – פומלית | העץ | בורא נפשות | |
פופקורן | האדמה | בורא נפשות | |
פיסטוק | העץ | בורא נפשות | |
פיצה | אם העיסה רק מקמח ומים-המוציא, ואח"כ ברכת המזון קמח ומי פירות – מזונות ואח"כ על המחיה. | ||
פיצה על מצה | המוציא | ברכת המזון | |
פיתה | המוציא | ברכת המזון | |
פלפל | האדמה | בורא נפשות | |
פצפוצי אורז | מזונות | בורא נפשות | |
פריכיות אורז | האדמה | בורא נפשות | |
פתיתים | מזונות | על המחיה |
צ | צימוקים | העץ | על העץ |
ציפס | האדמה | בורא נפשות | |
צנון | האדמה | בורא נפשות | |
צנונית | האדמה | בורא נפשות | |
צנימים | המוציא | ברכת המזון |
ק | קקאו (משקה) | שהכל | בורא נפשות |
קובה | מזונות | על המחיה | |
קובנה | מזונות (אפילו כדי שיעור סעודה) | על המחיה | |
קוגל איטריות | מזונות | על המחיה | |
קוגל תפוח אדמה | אם תפוחי האדמה ניכרים; האדמה. אם לא; שהכל. ברכה אחרונה: בורא נפשות | ||
קולורבי | האדמה | בורא נפשות | |
קוקוס | העץ | בורא נפשות | |
קוקטייל פירות | אם הרוב פירות- העץ. אם הרב פרי האדמה- האדמה ברכה אחרונה: בורא נפשות | ||
"קורנפלקס" | שהכל | בורא נפשות | |
קטשופ (אוכלו בנפרד) | שהכל | בורא נפשות | |
קיווי | העץ | בורא נפשות | |
קינמון | לבד- לא מברך. עם סוכר- שהכל. על מציצת עץ קינמון- שהכל. | ||
קישואים | האדמה | בורא נפשות | |
קליפת הדרים מצופה בסוכר או שוקולד | שהכל | ||
קליפת פירות | העץ | ||
קלמנטינה | העץ | בורא נפשות | |
קניידלאך | מזונות | על המחיה | |
קפה (משקה) | שהכל | בורא נפשות | |
קצפת | בנפרד- שהכל. עם עוגה- מזונות | ||
קרחון (ארטיק) | שהכל/ | אין מברכים ברכה אחרונה | |
קרמבו | על הביסקויט- מזונות, על הקצפת- שהכל. מפוסקי ספרד- שהכל פוטר את הביסקויט | ||
קרקר | מזונות | על המחיה | |
קשיו | העץ | בורא נפשות |
ר | ריבה | שהכל | |
רימון | העץ | על העץ |
ש | שום (חי, מבושל) | שהכל | |
שומר | שהכל | בורא נפשות | |
שוקולד | שהכל | בורא נפשות | |
שזיף | העץ | בורא נפשות | |
שטרודל | מזונות | על המחיה | |
שמנת | שהכל | בורא נפשות | |
שניצל | שהכל | בורא נפשות | |
שקדים | העץ | בורא נפשות | |
שקדי מרק | מזונות (אפילו כדי שיעור סעודה) | על המחיה |
ת | תאנה | העץ | על העץ |
תה | שהכל | בורא נפשות | |
תות שדה | האדמה | בורא נפשות | |
תירס | האדמה | בורא נפשות | |
תמר | העץ | על העץ | |
תפוז | העץ | בורא נפשות | |
תפוח עץ | העץ | בורא נפשות | |
תפוח אדמה | האדמה | בורא נפשות | |
תרופה | בלי טעם – לא מברך, עם טעם טוב – שהכל. |